Nepali, Himalaya en Mo Mo's. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Frank Stoer - WaarBenJij.nu Nepali, Himalaya en Mo Mo's. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Frank Stoer - WaarBenJij.nu

Nepali, Himalaya en Mo Mo's.

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

04 Augustus 2014 | Nepal, Kathmandu

De eerste 2 weken van onze trip zijn al bijna voorbij. Ik schrijft dit vanuit een bijzonder hobbelige busrit vanuit Pokhara terug naar de hoofdstad Kathmandu. Buiten het feit dat de wegen hier nog wel wat te wensen over laten doen de bussen ook mee aan een 8 uur durende inhaalwedstrijd. Ze grijpen elke haarspeldbocht aan om al toeterend een andere bus te passeren en je op die manier weer een hartverzakking te bezorgen. Kathmandu is ook de stad waar we een tijdje geleden begonnen. De eerste dagen hebben we samen met Alex, een jongen uit Engeland, doorgebracht in het prachtige oude centrum van Kathmandu en bij de tempels in de rest van de vallei. De apentempel Swoyambu gaf ons, naast de vele apen, ook nog een prachtig uitzicht over de hele stad.
Die eerste paar dagen waren chill om even te wennen aan Nepal en het backpacken. Dat ging overigens heel soepel, Nepal is namelijk een uitgelezen backpackland. Dit doordat het super goedkoop is, er ontzettend veel te doen is, maar bovenal dat de mensen hier ongeëvenaard vriendelijk zijn. Je merkt dat overal, iedereen wil je helpen de weg te vinden als je maar even vragend rond kijkt. Het maakt een koopman niet uit of je wat van hem koopt, hij zal altijd interesse tonen. Regelmatig krijgen we eten aangeboden. Gister nog bijvoorbeeld een banaan op de markt en de dag er voor gebakken maïs van een boer in de Himalaya.
Dat is namelijk waar we de laatste week hebben doorgebracht, de Himalaya. Vanuit Pokhara hadden we een 7 daagse trekking gepland samen met Alex in het Annapurna gebied. Dat is een nationaal park met veel pieken relatief dicht bij elkaar en tegelijkertijd veel wandelpaden. We begonnen de eerste dag vanaf Nayapul en liepen ongeveer 5 uur naar Ulleri, het eerste stuk van de 7 daagse ronde. Dat ging zo soepel dat we begonnen te denken aan een zwaardere route. We spraken een gids die zei dat we het tot het Annapurna Base Camp konden redden en weer terug in 7 dagen. Een flink stuk er bij en dat konden we dan ook alleen halen als we het goed zouden pushen. Dat besloten we te doen en dus stond er de derde dag 9,5 uur aan stijgen en dalen op het menu. Een pittige kluif voor vooral Alex en mij. We hadden ondertussen ook al een aardige verzameling aan blaren bij elkaar gespaard. De warme douche in een guesthouse in Chomrong was dan ook meer dan welkom. De twee dagen daarna klommen we een dikke 1000 meter per dag naar het base camp dat op 4150 meter ligt. Ondertussen is de route elke dag weer bijzonder. De ene dag lopen we door de jungle en de andere dag van berg naar berg waarbij we elke keer weer verrast worden door de vergezichten. Maar niets was beter dan het base camp. Dat ligt te midden van een amfitheater van 7 en 8 kilometer hoge pieken. Echt een onwijs hoogtepunt en we zijn dan ook heel blij dat we t tot daar hebben gepusht. De laatste twee dagen waren beide vol met lange stukken aaneengesloten dalen. Beide dagen hebben we ook weer ongeveer 9 uur gelopen en dat was nogal een uitdaging vooral omdat Alex en Lisanne ondertussen veel last hadden van hun knieën. Maar we hebben het gered tot aan Birethanti van waar we een jeep konden nemen terug naar Pokhara. Al met al een geweldige slijtageslag met vele hoogtepunten. Zo eerst maar een portie Nepalese Mo Mo's scoren, de locale specialiteit.
We zullen nog een aantal dagen in Nepal doorbrengen voordat we naar India vertrekken. Blijf de site dus vooral volgen voor meer doldwaze reisverhalen.

Groetjes Frank en Lisanne

• 04 Augustus 2014 - 14:55

Yvonne:

Echte doorzetters, trots!
    Hopelijk ervaren jullie India net zo mooi en bijzonder als Nepal.

Liefs

• 04 Augustus 2014 - 19:59

Jitty:

Klinkt uitdagend. Hoop volgend jaar daar een trekking te doen met vrienndinnen. Oa Gerdalies van Diggelen (vriendin nog vanuit Emmeloord). Zoek je slaapplek in Delhi, dan is het een aannrader om bij haar te gaan slapen. Ze woont al drie jaar daar en weet veel van India.Als jullie interesse hebben, mail me maar even of bericht via facebook.

• 04 Augustus 2014 - 21:28

Thea :

Je slaat de spijker op zijn kop: Nepal en zijn Nepalezen zijn geweldig en zo'n trekking is natuurlijk helemaal super! Jullie hebben vast mooie foto's van de Fishtail en zijn buur-bergen! Ik ben trots op mijn nichtje (en op haar reisgenoot!) Geniet van de laatste daagjes Nepal! Liefs

• 04 Augustus 2014 - 22:26

Klaas:

Prachtig eerste reisverhaal zo samen met Lisanne en Alex. Echt de moeite waard!
    Veel plezier bij jullie volgende "etappe".

• 05 Augustus 2014 - 12:11

Beppe Liesbeth Runia:

Lieve Frank en reisgenote,
    bedankt voor jullie geweldige "wandeltocht"
    Zie uit naar het volgende verslag.
    Ik zal de andere beppe ook op de hoogte brengen.
    Liefs beppe Liesbeht.

• 06 Augustus 2014 - 01:10

Linda:

Je doet onze naam eer aan met deze tocht Frank! Stoere ervaring dit! Wat zullen de komende twee weken brengen? Enjoy!!

• 06 Augustus 2014 - 14:45

Mama:

Wat een super tocht is dat geweest. Je hebt vast fantastische foto's. Ik ben trots op jullie. Geniet ze. Liefs mama